Mama With Loves

Followers

Friday, October 12, 2012

PUREE AVOCADO

 Sumber : resepi dan gambar dari blog farenova.com TQVM
 
 PUREE AVOCADO

Buah avocado 
Avocado dipilih kerana ia adalah makanan yang hampir lenkap dengan 14 mineral dan vitamin termasuklah vitamin A, B kompleks, C, K, dan E, fosforus, magnesium, asid folik dan serat. Cara membuatnya amat mudah. Setelah buah avocado dikopek, keluarkan isinya menggunakan sudu:
Avocado yang dikopek isinya
Setelah avocado dikopek isinya, terus blend dengan menggunakan hand blender. Sebenarnya boleh sahaja lenyek dengan garfu, tapi sebab nak cepat, maka hand blenderlah caranya (sebenarnya teruja nak guna hand blender :P ), blender biasa pun boleh, tapi leceh sikitlah.

Sesudah blend, saya tapis pula, ini kerana saya risau teksturnya belum cukup hancur untuk dimakan oleh baby saya.
Saya sedang menapis avocado yang telah diblend untuk tekstur yang lebih halus
Kemudian saya mencampurkan sediit EBM ke dalam avocado tersebut untuk menjadikannya lebih cair,
EBM

Tadaaa inilah hasilnya……
Nampak macam nestum kan?
 
~Mama With Love~ 
Fara Othman

No comments:

Post a Comment